AI beleid Brand Out

1. AI-inventarisatie

De AI-tools die binnen Brand Out BV worden gebruikt:

  • ChatGPT – Voor het schrijven van teksten en brainstormen over insteken
  • Adobe Photoshop & Illustrator (AI-functionaliteiten) – Voor beeldgeneratie en bewerking
  • DALL·E – Voor het creëren van afbeeldingen. Deze worden enkel gebruikt voor inspiratie, niet voor direct gebruik.

2. Risicoanalyse

– Laag risico

  • ChatGPT – Voor teksten en brainstorms (geen directe impact op rechten/gevolgen)
  • Adobe Photoshop & Illustrator AI – Beeldbewerking en generatieve AI voor creatie
  • DALL·E – Enkel voor inspiratie, geen directe kopie van AI-content

– Hoog risico

  • We gebruiken geen AI-toepassingen die binnen de hoog-risico categorie vallen (zoals kredietbeoordelingen, medische toepassingen of werving)

3. AI-beleid

Doelstelling en gebruik van AI binnen het bedrijf

AI wordt ingezet om creativiteit, efficiëntie en procesoptimalisatie te ondersteunen binnen marketing- en designprojecten, waarbij het de mens niet vervangt, maar versterkt. Alle AI-gegenereerde content wordt altijd gecontroleerd, geoptimaliseerd en goedgekeurd door een menselijke professional.

Richtlijnen voor transparantie en ethisch gebruik

  • AI wordt alleen ingezet op een manier die geen misleidende of schadelijke impact heeft op klanten of medewerkers.
  • Alle AI gegenereerde content (zoals teksten en beelden) wordt door een menselijke professional beoordeeld voordat deze wordt gebruikt.
  • Teksten kunnen worden gekopieerd nadat deze uitvoerig gecontroleerd zijn door een menselijke professional.
  • Afbeeldingen zullen nooit worden overgenomen. DALL·E wordt enkel gebruikt voor inspiratie, maar alle logo’s en visuele uitwerkingen worden met de hand vervaardigd. Daarnaast wordt elk door AI gegenereerde afbeelding getest in google reverse search om te kijken of deze niet te hard op een bestaande afbeelding lijkt (anders wordt deze NIET gebruikt). Als we ons inspireren op een logo door Dall-E gecreëerd, dan controleren we dit ook steeds bij de Global brand database, het BOIP en google reverse search om te controleren of dit geen kopie is van een bestaand logo. 
  • Als een foto met AI wordt gegenereerd en zo wordt gebruikt (bijvoorbeeld voor op sociale media), zal dit steeds worden aangegeven met het label ‘door AI gegenereerd’. 
  • We waarborgen dat AI-tools geen discriminerende of ongepaste inhoud genereren of verspreiden. 
  • Bedrijfsgeheimen, persoonlijke gegevens of vertrouwelijke informatie worden nooit ingevoerd in AI-tools.
  • Indien persoonlijke informatie moet worden geüpload, wordt deze steeds geanonimiseerd en worden alle herkenbare elementen verwijderd, zodat deze niet gelekt kan worden. We stoppen er niet meer in dan nodig.
  • Bij Chat CPT vinken we: “Sta toe dat je inhoud wordt gebruikt om onze modellen te trainen.“ uit. Zo vermijden we dat onze input gebruikt wordt of ter beschikking gesteld wordt voor anderen.
  • Bij elke AI tool controleren we, voor gebruik, de instellingen en trachten we de gegevensopslag te minimaliseren in overeenstemming met de GDPR-regels

4. AI opvolging, Verantwoordelijkheid en Toezicht

  • Het AI-gebruik binnen het bedrijf wordt gemonitord door Caro, oprichter van Brand Out
  • Nieuwe AI-tools worden pas ingezet na een risicoanalyse en goedkeuring door Caro
  • Stagiairs, freelancers,… worden getraind in AI-geletterdheid en verantwoord gebruik.
  • Caro voert jaarlijks (in januari) een evaluatie en audit uit van de AI-tools om naleving en effectiviteit te waarborgen. Op basis van deze evaluatie zal ze dit AI-beleid aanvullen of herwerken waar nodig.
  • Wijzigingen in wetgeving zoals de AI Act en GDPR worden nauwlettend gevolgd en geïmplementeerd.
  • Ons AI beleid is zichtbaar op de website, waardoor klanten op de hoogte zijn van mogelijk AI gebruik
  • Klachten rond AI gebruik kunnen gestuurd worden naar hello@brandout.be