Storytelling versus selling: vertel verhalen die verkopen

De meest voorkomende fout op sociale media is té hard inzetten op het verkopen van jouw product (selling) en te weinig inzetten op het creëren van meerwaarde (storytelling). Nochtans is de gouden regel tot sociale media succes om 80% van jouw content te richten op het inspireren, educeren of entertainen van jouw doelgroep. En slechts 20% van jouw content te gebruiken voor het verkopen van jouw product of dienst. De zin “content is key” is dus slechts gedeeltelijk juist, correcter zou zijn “engaging content is key”.

Verkopende content is niet altijd content die verkoopt

Op social media zetten bedrijven te vaak in op het verkopen van hun product of dienst. Zo praten ze enkel over de kenmerken en prijs en staat hun aanbod steeds centraal. Hoewel dit een aanpak is die vele bedrijven hanteren, levert dit heel weinig op.

Ik vergelijk sociale media dan ook heel graag met de lokale markt. Als je over de markt loopt zijn er al snel veel marktkramers die enkel inzetten op “selling”. Ze roepen continu de prijs van hun product en hebben hun acties buitenhangen. Als gevolg gaat al dit geroep op in de massa en vormt het één grote ruis. Deze ruis filteren we weg door er snel voorbij te wandelen en gericht onze vaste kraampjes te bezoeken. Dit is ook zo op sociale media. Heel veel bedrijven delen niets anders dan hun product en prijs. Deze posts gaan echter op in de massa en we scrollen snel verder opdat we de waardevolle content eruit kunnen filteren. Het gevolg? Jouw commerciële posts worden genegeerd en gaan aan de neus van jouw doelgroep voorbij. En posts die niet opgemerkt worden, leveren natuurlijk ook niets op.

De oplossing: Storytelling

Hoe zorg je er dan voor dat jouw posts wél opgemerkt worden? Wel, door in te zetten op storytelling in plaats van selling.

Storytelling is het vertellen en delen van verhalen om betrokkenheid te creëren bij jouw doelgroep en zo jouw doel te bereiken. Het succes van storytelling kan verklaard worden door de werking van ons brein. Zo maken verhalen abstracte zaken concreet en blijven ze langer bij. Daarnaast staat de mens ook steeds centraal, wat vervolgens jouw doelgroep aanspreekt omdat ze zich hierin herkennen. Tot slot roepen verhalen emoties op die de doorslag kunnen geven om een aankoop te verrichten.

Als we dan teruggrijpen naar ons voorbeeld van de lokale markt, dan kan storytelling het succes van een marktkramer verklaren. Stel we hebben twee marktkramers die robotstofzuigers verkopen. Kramer A roept de prijs, de batterijduur, de beschikbare kleuren,… En marktkramer B heeft een andere aanpak. Hij hanteert de slogan “Een proper huis én meer tijd voor jouw familie”. De kans is heel groot dat je voorbij marktkramer A loopt, maar wel even stopt bij marktkramer B om te luisteren wat hij te vertellen heeft. Het verschil? Door het verhaal van marktkramer B voelen wij ons aangesproken. Iedereen wil namelijk wel wat meer tijd voor familie en het huishouden vormt hierbij regelmatig een struikelblok. Met dit verhaal heeft de marktkramer dan ook onze aandacht getrokken, wekte hij positieve gevoelens en herkenbaarheid op en kan hij ons makkelijker over de streep kan trekken. Dit effect zal marktkramer A nooit kunnen bereiken door enkel de kenmerken en prijs van zijn product te verkondigen.

Hoe creëer je verhalende content die verkoopt?

Om te beginnen is het belangrijk dat je jouw focus verplaatst van het “wat” naar het “waarom”. Waarom is het interessant voor jouw doelgroep? Wat levert het hen op? Waarom doe je wat je doet?

Vervolgens dien je ook na te denken over de opbouw van het verhaal. Bedenk de 4 hoofdblokken: een hoofdpersonage met een probleem, een herkenbare zoektocht of worsteling, een wending of aha-moment en het resultaat. Bij ons voorbeeld van de marktkramer was de klant het hoofdpersonage. Deze heeft te veel werk met het huishouden wat ten koste gaat van tijd met de familie (worsteling). De robotstofzuiger komt hierbij als geroepen: het huishouden is gedaan én de klant heeft meer tijd over (oplossing). Bedenk dus: over wie gaat het, waar loopt deze persoon tegenaan, wat kan hem helpen en wat is vervolgens het bekomen resultaat?

Tot slot is het belangrijk dat je jou niet te hard vasthoudt aan jouw product of dienst. Creëer content die jouw doelgroep wil zien, niet wat jij wil dat zij zien. Kijk bijvoorbeeld naar Red Bull. Zij creëren geen posts rond hun drankje, maar delen veel wereldrecordpogingen om hun avontuurlijke karakter en missie in de kijker te plaatsen. Verkoop jij bijvoorbeeld een robotstofzuiger. Speel niet in op de kenmerken, maar toon hilarische of herkenbare situaties. Bijvoorbeeld: Komt er onverwachts bezoek en je moet kiezen tussen hapjes maken of poetsen? Geen enkel probleem, het kan tegelijk! De mogelijkheden zijn eindeloos.

Storytelling vergroot je kans om viraal te gaan en vergroot jouw community

Post die inzetten op storytelling worden niet alleen opgepikt, maar verhogen eveneens de kans om viraal te gaan. Zo kan je bij de posts volgende vraag stellen: “wie kan dit volgens jij ook voor hebben?”. Zo zullen mensen hun vrienden taggen en neemt de zichtbaarheid en het bereik van jouw posts toe. Herkenbaarheid is namelijk een sleutelingrediënt dat de kans op vitaliteit verhoogt.

Verder helpt storytelling eveneens bij het opbouwen van een community. Als mensen zich aangesproken voelen zullen zich gaan identificeren met het merk en een echte ambassadeur vormen. Ze zullen sneller jouw berichten oppikken, deze delen en jouw merk, product of dienst aanbevelen aan hun vrienden. En wat is er nog krachtiger dan storytelling? Mond-tot-mond reclame! En hoe fijn zou het dan ook zijn als deze mooi hand in hand kunnen gaan.

Conclusie

Ik zeg niet dat je moet stoppen met het plaatsen van commerciële posts. Wel moet je erop letten dat slechts 20% van jouw posts focussen op “selling”. Door de 80% overige posts in te zetten op storytelling en het creëren van meerwaarde, zullen jouw 20% commerciële posts geloofwaardiger overkomen en wél converteren. Verder vergroot je eveneens jouw community en creëer je fans en ambassadeurs door in in te zetten op storytelling. Het vormt dus het sleutelingrediënt tot sociale media succes en zorgt ervoor dat jij het verschil maakt.

Hulp nodig bij het uitwerken van een sociale media strategie? Ontvang je graag een sociale media audit of wens je sociale media coaching op maat? Twijfel dan zeker niet om mij te contacteren en samen zorgen we ervoor dat jouw posts en bedrijf opgemerkt worden.