Zijn UGC creators de nieuwe influencers?

Wie actief is op TikTok of Reels heeft ze ongetwijfeld al voorbij zien komen: de User Generated Content (UGC) creators. Het is dé trend en hét nieuwste beroep van 2024. Maar wat zijn UGC creators nu net? En wat is het verschil tussen een UGC creator en een influencer? Of bovenal, hoe kunnen UGC creators jou helpen om mee het verschil te maken? Dat vertel ik jou graag.

De UGC creators: Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?

Op social media groeit de vraag naar authentieke content. Door het overaanbod aan social media posts zijn mensen selectiever geworden en staan ze ook kritischer ten opzichte van advertenties. TikTok is zich hier dan ook sterk van bewust en draagt daarom volgend motto uit: “Don’t create ads, create TikToks”. Dit vormt dan ook een heel grote uitdaging voor bedrijven. Want hoe creëer je als bedrijf content die er niet commercieel uitziet? Deze nood is niet onopgemerkt gebleven en zo werd het nieuwe beroep “UGC creator” geboren.

Een UGC creator is iemand die kwalitatieve foto’s of filmpjes maakt die authentiek lijken, maar bedoeld zijn om een specifiek bedrijf of product onder de aandacht te brengen. Het is dus content die lijkt gemaakt te zijn door klanten, voor klanten. Een bedrijf betaalt de creator voor deze authentieke content, opdat zij alle rechten over de content verkrijgen en deze vervolgens kunnen gebruiken voor hun eigen social media marketing.

Ik hoor je al denken: zijn dat dan niet gewoon influencers? Neen, er is een groot verschil tussen influencers en UGC creators. Zo betaal je een UGC creator louter voor de content creatie en bekom je alle rechten over de content. Een influencer daarentegen betaal je niet enkel voor de content creatie, maar ook voor hun bereik / de verspreiding van de content op hun eigen kanalen. Bij de influencer heb je vaak ook niet zomaar de rechten over de content en moet je bijbetalen als je de content ook voor je eigen social media kanalen wil gebruiken.

UGC creatorInfluencer
Creëert contentCreëert + verspreid content
Geen minimum # volgers nodigHeeft een groot bereik nodig
De gecreëerde content wordt eigendom van het bedrijfDe gecreëerde content blijft eigendom van de influencer
Ideaal om te gebruiken voor eigen posts of adsIdeaal ter ondersteuning van campagnes of om je always on content te ondersteunen

Wat verklaart de stijgende vraag naar UGC creators?

Om te beginnen beoordelen klanten UGC zo’n 2,4x vaker als authentiek dan content gemaakt door je bedrijf zelf. Het is dus de social media variant van product reviews en mond-tot-mondreclame en helpt je mee aan een positievere merkattitude.

Verder geeft 8 op de 10 klanten aan dat content gecreëerd door anderen sterk hun aankoopbeslissingen beïnvloeden (Turnto). Of zoals Mark Zuckerberg, eigenaar van Meta, zelf aangeeft: “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend. A trusted referral influences people more than the best broadcast message. A trusted referral is the Holy Grail of advertising.” UGC beïnvloedt dus ook jouw conversieratio op een positieve manier.

Daarnaast is een samenwerking met een UGC creator ook vaak voordeliger dan een samenwerking met een influencer. Bij influencers betaal je namelijk ook voor het opgebouwde bereik waardoor de prijzen al snel de lucht in kunnen schieten. De prijs ligt dus hoger naarmate het aantal volgers. Dit is niet zo bij UGC, waar je enkel betaalt voor de content creatie.

UGC foto Estee Lauder
ugc foto infinity braids
UGC content Lekro
Caro, experte in influencer marketing

Loopt het influencertijdperk dan op zijn einde?

Je vraagt je mogelijks af of influencers dan plaats moeten ruimen voor de opkomende UGC creators. Wel, het antwoord is heel eenvoudig: neen! Een bedrijf heeft zowel influencers als UGC creators nodig om het verschil te kunnen maken. Zo spelen influencers en UGC creators een andere rol doorheen de marketing funnel.

1. Bij het lanceren van een nieuw product

Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst gelanceerd, dan kunnen zowel UGC creators als influencers jou helpen bij het boosten van jouw naamsbekendheid. Zo kan je UGC creators gebruiken om de leegte aan testimonials en feedback op te vangen. Door UGC creators product review video’s te laten filmen kan je anderen overtuigen van jouw kwaliteiten. Influencers daarentegen kunnen awareness creëren rond jouw nieuwe product/dienst en zo de nodige klanten bereiken om hun interesse te wekken.

2. Bij het creëren van brand loyalty

Heeft jouw bedrijf al eerste stappen gezet? Dan is het geen kwestie meer van de nodige naamsbekendheid te creëren, maar om de reeds verkregen populariteit te behouden. Dit kan door in te zetten op always on social media content. Hierbij kan je een deeltje van de content creatie uitbesteden aan UGC creators. Zij kunnen dus filmpjes en foto’s aanleveren die jij als bedrijf kan posten om top of mind te blijven. Influencers daarentegen kan je gebruiken om hun doelgroep te herinneren aan jouw bedrijf en jouw waarden. Ze kunnen dus helpen bij het continu verspreiden van jullie verhaal.

3. Bij het boosten van conversies

Het toevoegen van UGC content aan jouw website doet jouw conversieratio met maar liefst 29% toenemen (EveryoneSocial)! Zo kan je op jouw website nagaan waarrond je nog UGC mist en een UGC creator contacteren om deze leegte op te vangen en zo jouw conversies een boost te geven. Influencers daarentegen kan je gebruiken om hun volgers aan te zetten een aankoop te doen. Zo kunnen ze een kortingscode delen die beperkt geldig is om hun volgers een gevoel van tijdnood te geven en te stimuleren een aankoop te volbrengen. Via het delen van een link met UTM tags kan je ook geïnteresseerden capteren die je dan kan retargeten met een aparte advertentie campagne.

Conclusie

Door de toenemende vraag naar authentieke content neemt de meerwaarde van user generated content sterk toe. Zo kunnen UGC creators jouw helpen aan authentieke content die vertrouwen creëert en conversies stimuleert. Je moet ze onderscheiden van influencers. Zo spelen ze een heel andere rol doorheen de marketing funnel. Geprikkeld en lijkt het je fijn om samen te werken met een UGC creator? Dan help ik jouw graag! Bekijk hier mijn portfolio en twijfel zeker niet om contact op te nemen.