Is TikTok het nieuwe Google?

TikTok is nog steeds het meest onderschatte social media kanaal. Toch heeft het heel veel potentieel. Zo helpt TikTok je aan een grote online zichtbaarheid. Enerzijds behaal je makkelijk een veel groter organisch bereik dan op andere social media kanalen. En anderzijds werkt TikTok ook als zoekmachine, waardoor je content langer vindbaar blijft. Gen Z grijpt dan ook steeds vaker naar TikTok als zoekmachine in de plaats van Google. Hoe zit dit? En betekent dit het einde van Google? Je leest het hier.

TikTok als zoekmachine

Oorspronkelijk gebruikten we TikTok voor de korte entertainende filmpjes. Niets zo leuk als korte dansjes, playback filmpjes en korte comedy sketches. Maar de functionaliteiten van de app breiden sterkt uit en zo is TikTok nu ook een veel gebruikte zoekmachine.

Om te beginnen kan je bij TikTok niet enkel op hashtags zoeken, maar ook op kernwoorden. Als je bijvoorbeeld zoekt op “renoveren”, dan krijg je meteen gerelateerde zoektermen te zien. Zo kan je ook binnen TikTok doen aan SEO onderzoek. Door te kijken welke zoektermen er over jouw werkveld/producten aanbevolen worden weet je welke kernwoorden je best in jouw video en caption verwerkt om jouw vindbaarheid en bereik te verhogen. TikTok zal namelijk jouw teksten (op beeld en in de beschrijving) analyseren om zo jouw content te categoriseren en te weten aan wie ze deze moeten tonen. De beste kernwoorden gebruiken is dan ook een sleutelingrediënt om viraal te gaan. TikTok heeft recent eveneens het maximum aantal te gebruiken karakters sterk verhoogd van 330 naar 2200. Zo kan je nu op het platform bijvoorbeeld ook volledig uitgeschreven recepten, tutorials,… delen, waardoor je vindbaarheid toeneemt. Het platform is nu dan ook waardevoller dan ooit tevoren.

TikTok voor snelle en behapbare info

Gen Z gebruikt TikTok om de leukste restaurants in een land te vinden, om eerlijke productreviews te krijgen en zo een aankoopbeslissing te kunnen maken, om te leren hoe je een lamp installeert,… Kortom alles is mogelijk en wordt in minder dan 1,5 minuut uitgelegd en getoond in een filmpje. Gen Z houdt van korte en snackable content en zijn steeds meer visual ingesteld. Dit verklaart dan ook waarom ze liever iets opzoeken op TikTok dan op Google. Zo gaf Google-topman Prabhakar Raghavan reeds aan dat 40 procent van de jongeren van 18 tot 24 jaar eerder op TikTok of Instagram zoeken dan op Google.

TikTok, de zoekmachine van de toekomst?

TikTok als zoekmachine is zeker geen nieuw fenomeen. Zo ging op 8 juni 2022 al een tweet van Claude Lukyamuzi viraal, met als mededeling “I don’t Google anymore, I TikTok”.

tiktok als zoekmachine

Betekent dit het einde van Google? Ik denk van niet. Google zal sowieso de impact voelen en er zal minder snel gegoogeld worden. Wel zal TikTok Google niet volledig kunnen vervangen. Voor grotere informatieve en zakelijke onderdelen zal Google steeds de nummer 1 zoekmachine blijven. Denk bijvoorbeeld aan het opzoeken van info over hoe je een ontslagbrief schrijft, op welke renovatiebonussen je recht hebt, … Deze content is te complex om in een korte video te gieten, dus hiervoor blijft Google het nummer 1 kanaal.

Anderzijds is Google ook slim en zal het zich weten aan te passen aan de vernieuwende vraag naar korte, snackable en visuele content. Momenteel toont Google al snel YouTube video’s, wie weet zal Google in de toekomst ook meer TikTok video’s tonen of andere korte snackable content zodat het platform ook interessant blijft voor de jongere generatie.

Conclusie

“Ik heb gegoogled” zal steeds vaker plaatsmaken voor de uitspraak “ik heb getiktoked”. TikTok is niet meer weg te denken binnen het social media landschap en kan jouw helpen om je online zichtbaarheid te vergroten. Dus wil je opvallen en online het verschil maken? Start dan nog vandaag nog met het opbouwen van jouw aanwezigheid op TikTok. Experimenteer, houdt de trends in het oog en verbind je met jouw doelgroep.

Hulp nodig bij het uitwerken van een social media strategie? Of wil je hulp bij het creëren van social media content? Twijfel dan zeker niet om mij te contacteren en ik help je graag om opgemerkt te worden.